neděle 24. května 2015

The Help

Autor: Kathryn Stockett

Nakladatelství: Penguin books (zakoupeno v anglickém jazyce)

Rok vydání: 2011, 2009 (originál)















Obsah


Jackson, Mississippi. 60. léta. Bílí a černí lidé zde žijí vedle sebe, ale rozhodně si nejsou rovni. Černoši tvrdě pracují v domácnostech bílých jako pomocná síla, mají lepší vztah s jejich dětmi než samy matky, které se zajímají jedině o šaty a místní drby. V této době jsou omezováni různými, často až absurdními, pravidly. Nesměli chodit do stejné knihovny jako běloši. Nesměli chodit do stejného supermarketu, do stejné školy. Nesměli dokonce ani chodit na bělošský záchod. Proč? Protože se báli jejich odlišnosti. Jedná mladá slečna se ovšem tohle s pomocí několika pomocných sil a s obrovskou dávkou obezřetnosti rozhodne změnit.

Páni. Páni. Naprosto nechápu, jak jsem se tuhle knihu ostýchala koupit téměř dva roky.

Jak se mi často stává, nejdříve jsem viděla film, který jsem si rozhodla pustit po dlouhé době. Ani nevím, proč jsem s tím tak čekala. Ten film se mi tak neskutečně líbil, že jsem si v nejbližší době jednoduše musela koupit knihu.

Kniha je rozdělena mezi tři postavy - černošskou pomocnici Aibileen, Minny a bělošku Skeeter. Aibileen slouží u paní Leefoltové a miluje její dcerku Mae Mobley, o níž se paní Leefoltová téměř vůbec nezajímá, neprojevuje jí žádnou lásku. Aibileen se to proto Mae Mobley snaží co nejvíce vynahradit. Sama pracuje v domácnostech už řadu let a za tu dobu stihla vychovat kolem sedmnácti dětí. 
Aibileenina nejlepší kamarádka je mladší a velmi rázná černoška Minny, kterou zrovna vyhodily z práce, a tak si musela najít nové místo. To najde u paní Celie Footové, která je opředená různými tajemstvími a horkokrevnou Minny - slušně řečeno - hodně štve. 

Skeeter patří mezi bělošské mladé dívky, které není jedno, jak se s černochy zachází, ale své city bohužel musí skrývat. Už jenom proto, že se přátelí s paní Leefoltovou a hlavně Hilly Holbrookovou, která je zásadně proti černochům. Skeeter se ovšem rozhodne s tím tajně něco udělat a po přemlouvání a dlouhém čekání k pomoci dostane i Aibileen a Minny. 
A co že chtějí udělat? 
Napsat anonymně knihu o tom, jaké to je, být černošskou ženou v domácnosti. Ale jak to v této době dokážou?

,,Aibileen,'' Hilly continued, ,,how do you like your new bathroom out there? It's nice to have a place of your own, now isn't it?'' 

Aibileen stared at the crack on the dining table. ,,Yes, ma'am.'' 
,,You know, Mister Holbrook arranged for that bathroom, Aibileen. Sent the boys over and the equipment, too,'' Hilly smiled. 
Aibileen just stood there and I wished I wasn't in the room. Please, I thought, please don't say thank you. ,,Yes, ma'am.'' 
Aibileen opened a drawer and reached inside, but Hilly kept looking at her. It was so obvious what she wanted. Another second passed with no one moving. 
Hilly cleared her throat and finally Aibileen lowered her head. 
,,Thank you ma'am,'' she whispered.


Příběh je velmi potavě napsaný, Aibileen a Minny mluví takovou ,,americkou černošskou angličtinou'' se spoustou zkratek, zatímco Skeeter se snaží mluvit vcelku spisovně. Knihu jsem četla v angličtině, a tak jsem si mohla plně vychutnat jejich dialektů.


Na zhruba čtyřstech stránkách jsem točila hlavou nad hroznými a absurdními zákony a přemýšlela, jak vůbec bylo možné, že se něco takového povolovalo. Černoši jsou přece taky lidi, stejně jako my! 

Příběhu nechybí dojemné, napínavé ani nepochopitelné momenty a já si jí užívala. Vůbec mi nevadilo, že jsem předtím viděla film - bylo to, jako kdybych ho ani vůbec neviděla, tak moc se mi to líbilo a pohltilo mě to.

Nevím, čím si mě kniha nejvíce dostala. Možná tou upřímnosti. Tou nespravedlností, s jakou se černoši museli potýkat. 

Tím naprosto výjimečným příběhem, který si u mě v srdci našel místo. 




Hodnocení:
9,7/10 

zdroje nevyfocených knih: www.weheartit.com



4 komentáře:

  1. To je náhoda! Zrovna na tuhle knihu jsem se včera koukala na internetu a řekla jsem si, že si jí musím pořídit! :) Jsem moc ráda, že si ji tak dobře ohodnotila Teď už aspoň určitě vím, že je dobrá :)

    OdpovědětVymazat
  2. Moc ráda slyším, že jsi z této knihy také nadšená, jako já. Líbil se mi i podle ní natočený film, a to se mi moc často nestává, většinou jsem nadšená z knihy a film mě až tak neuchvátí

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, jsem naprosto nadšená! :) Film byl výborný, ten jsem vlastně viděla nejdřív. :)

      Vymazat

Děkuji moc za přečtení a okomentování! :)