úterý 3. listopadu 2015

Room

Autor: Emma Donoghue

Nakladatelství: Picador

Rok vydání: 2015, 2010 (originál)














Obsah


Pětiletý Jack žije s mámou v pokoji. V jednom malém pokoji. Už od narození. Jack nikdy nebyl venku, nikdy necítil čerstvý vzduch, nikdy neslyšel zpěv ptáků a nikdy si nehrál s ostatními dětmi. Máma se snaží naučit Jacka alespoň základům, jak nejlépe v tomto omezeném prostoru může. V pokoji totiž nežijí z vlastní vůle. Máma tam žije už sedm let - od té doby, co byla jako devatenáctiletá unesena.

V málo případech se stává, že o knize nevím absolutně nic. Tady se nedalo nic dozvědět ani z anotace, která pokrývala sotva dva řádky. A tak jsem se rozhodla zariskovat. Vyplatilo se mi to?

Kniha Room z pera spisovatelky Emmy Donoghue je neuvěřitelné dílo. Do příběhu jsem se začetla ihned, i když musím samořejmě říct, že začátek je dosti zmatečný - přece jenom, takovou knihu jste ještě asi nečetli. Příběhu dodává na opravdosti (a hlavně hrůznosti) i to, že ho vypráví samotný Jack, který zrovna oslavil své páté narozeniny. Od narození žije v jednom malém pokoji se svou mámou. Hrají různé hry, dívají se na televizi a čtou si. Někdy se i proběhnou. Pro Jacka je tento život úplně normální. Nikdy nepomyslel na to, že by to bylo jinak. Jeho máma ovšem ví, že tento život normální není. Není možné žít na pár metrech čtverečních celý život, hlavně s hrozbou starého muže Nicka, který k nim chodí každou noc a... No, uspokojuje se. Jelikož je Jackovi už pět, máma se rozhodne mu říct pravdu. Jack nejdříve nevěří - jak by také mohla jeho dětská mysl pochopit tuto pravdu? Pravdu, že to, co je v televizi, není vymyšlené, ale skutečný svět? Pravdu, že jeho matka byla unesena?

,,Listen, Jack, I need to tell you another story.'' ,,A true one?'' ,,Totally true. You know how I used to be all sad?'' I like this one. ,,Then I came down from Heaven and grew in your tummy.'' ,,Yeah, but see, why I was sad - it was because of Room,'' says Ma. ,,Old Nick - I didn't even know him, I was nineteen. He stole me.''

,,Poslouchej, Jacku, potřebuji ti říct jiný příběh.'' ,,Pravdivý?'' ,,Naprosto. Pamatuješ, jak jsem bývala smutná?'' Mám rád tento příběh. ,,Potom jsem přišel z nebe a vyrostl ti v bříšku.'' ,,Ano, ale poslouchej, byla jsem smutná kvůli pokoji,'' řekla mamka. ,,Starý Nick - ani jsem ho neznala, bylo mi devatenáct. Unesl mě.'' 

A právě jeho máma se rozhodne, že Jack bude ten, kdo je z příšerného vězení osvobodí...

Úžasné psychologické drama vás všechny pohltí a nepustí. Už jenom kvůli tomu, abyste se dozvěděli, co se stane dál, protože vám garantuji, že to bude to hlavní, co se budete chtít dozvědět. Navíc je tato kniha jednou z knih, kdy vám počet stránek prozradí, že vše nebude až tak růžové a vše se nevyřeší hned. U jedné z mála knih jsem s charaktery přímo žila, někdy mě hrozně štvaly, někdy zase rozesmutnily, někdy jsem se zase děsila spolu s nimi. Tuhle knihu jsem si užila od začátku do konce a jediné, co můžu říct, je tohle - tahle kniha se řadí mezi ty nejlepší knihy, co jsem kdy četla. Bezpochyby.


Hodnocení:
10/10

zdroje: www.weheartit.com



3 komentáře:

  1. Po tvém videu jsem měla strašnou chuť si knihu přečíst a teď ji mám ještě větší! Rozhodně si ji seženu! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Mám takový pocit, že tohle na Goodreads a dalších platformách jednu dobu patřilo mezi nejčtenější knihy, takže se není čemu divit. Na druhou stranu je to ale knížka, která tak nějak vystihne ten trend, ale za půl roku po ní neštěkne ani pes. Já bych na tenhle text snad asi taky ani nenarazil nebýt toho, že jsem vyhledával podobné knížky na dané téma. :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za přečtení a okomentování! :)