neděle 15. listopadu 2015

Silence is goldfish

Autor: Annabel Pitcher

Nakladatelství: Indigo

Rok vydání: 2015














Obsah


Tess bývala veselou holkou, jejíž smích byl slyšet na kilometry daleko. No dobře, tak ne na kilometry, ale rozhodně alespoň mezí ní a její kamarádkou Isabel. Jenomže, jak už to tak bývá, přišlo období dospívání a Tess si uvědomila, že ona vlastně vůbec není ONA. Že se chová vesele a snaží se s každým bavit jenom kvůli jejímu tátovi, i když ve skutečnosti je introvertem, který by nejradši měl pouze jednu kamarádku. A tak se rozhodne protestovat a ukázat svému tátovi, že nikdy nebude taková, jakou si ji táta přeje. A co je účinnější, než na nějaký čas mlčet?
Silence is goldfish z pera autorky Annabel Pitcher, kterou jsem do doby, než jsem narazila na tuto knihu, neznala. O této knize jsem nevěděla vlastně vůbec nic. A tak jsem se rozhodla zariskovat.

Silence is goldfish je příběh zařazující se rozhodně do žánru young adult, nic dospěláckého v tom nehledejte. Ale i tak tato knížka má samozřejmě něco do sebe. 

Tess byla vždy odstrčená, nikdo se s ní nebavil a nikdy neměla moc přátel. S tím se ovšem nemůže vyrovnat její táta, věčný snílek a příležitostný herec, který k opravdovému hraní nikdy nedostal příležitost. Možná proto tak touží, aby Tess byla oblíbená a nadaná, aby si na ní zkompenzoval svůj neúspěch (který si on ale neuvědomuje). Tess tátu miluje, a tak se sanží mu vyjít vstříc, snaží se být zábavná, veselá a se všemi se kamarádit. Moc se jí to ale nevede. Její jedinou kamarádkou je knihomolka Isabel, která by se jejímu tátovi rozhodně nelíbila. A Tess už z toho všeho začíná být unavená. Tečku za vším udělá článek, který najde na tátově počítači, těch prokletých 1 600 slov, které visí v její mysli. A tak se rozhodně, že bude protestovat. Mlčením. 

Tess ovšem nikdy netušila, kolik se toho může změnit, kolik toho může pokazit a kolik se toho může dozvědět svým prostým chováním. Jediný, kdo jí uchovává zdravý rozum (pokud se to tak dá říct) je malá lampička ve tvaru rybky. Co Tess dokáže zlomit, aby zase začala mluvit a co všechno se dozví?

Pride stops me from opening my mouth, but I do open my eyes to find I am sitting next to my bag. The goldfish is staring up at me, but his expression isn't reproachful after our failed adventure. It's understanding and patient and kind, so I reach forward, picking him up ever so gently to study him properly for the first time. His mouth is fixed open, but there are no words. That's okay, Mr. Goldfish. I don't have any of those either.
Pýcha mě zastaví před otevřením pusy, ale otevřu oči a zjistím, že sedím vedle mé tašky. Zlatá rybka na mě zírá, ale její výraz není tak vyčítavý, jak bych čekala po našem nepovedeném dobrodružství. Chápe mě, je trpělivá a hodná, takže se pro ni natáhnu, jemně ji zvednu, abych ji prostudovala. Její pusa je udělaná, aby byla otevřená, ale nejsou v ní žádná slova. To je v pořádku, pane Zlatá rybko. Také žádná slova nemám. 

Silence is goldfish je odpočinková knížka, která mě samozřejmě neohromila, ale bylo příjemné jí číst a otáčela jsem stránky, abych se dostala ke konci, protože ten mě samozřejmě zajímal. Musím říct, že bych určitě neměla takovou trpělivost, abych mlčela, i když se mi kolem někdo posmívá. Tess má ale silnou vůli, a za to jsem ji obdivovala, ale někdy jsem i kroutila hlavou nad různými situacemi, kdy jednoduše bylo potřeba promluvit, ale ona to stejně neudělala. Takže, jak říkám, odpočinková knížka, nic úžasného, ale je to pěkně napsané, hlášky lampičky rybky jsou mnohdy i dosti vtipné (i já jsem častokrát zapomínala, že si povídala pouze s hračkou) a hlavní podstatou příběhu je v podstatě ukázat, jak důležité je být sám sebou.


Hodnocení:
7/10

zdroj: www.weheartit.com




1 komentář:

  1. Neměla jsem o téhle spisovatelce ani tušení, ale jakmile jsem přečetla tuhle knížku, tak jsem si ji hned uložila do databáze spisovatelů. Jako nějaký talent tam je, ale těším se na další díla. :) Tohle je fajn, je tam potenciál, ale ještě by to chtělo pár knížek, aby se to celkově vycizelovalo. Ale jako dobrý. Super objev! :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za přečtení a okomentování! :)