středa 9. března 2016

I'll give you the sun

Autor: Jandy Nelson

Nakladatelství: Dial

Rok vydání: 2014 (originál)















Obsah


Noah a Jude jsou nerozlučnými dvojčaty, které si mezi sebe dělí oblohu, hvězdy, stromy a květiny. Tedy až do jejich třinácti let, kdy celý jejich barevný svět zčerná. Jak se vypořádají s tím, že jejich máma, která na ně byla tak moc pyšná, umřela? A co Noah, který se chtěl dostat na prestižní uměleckou školu, ale místo něho se tam dostala Jude, která o tuto školu az takový zájem nejevila? Dvojčata si budou muset uvědomit, kým opravdu jsou, a jak důležité je mít jeden druhého.

I'll give you the sun je už druhou knihou z pera autorky Jandy Nelson. The Sky is everywhere jsem nečetla, ale když tato kniha byla všude tak čtená, tak jsem si řekla, že ji zkusím.

Nejdříve se seznamujeme s dvojčaty, když je jim třináct let a připravují se na přijímačky na uměleckou školu. Tedy, spíše Noah. Jude se v te době už hádá s mámou a v pokoji tvoří své módní modely. Je jasné, koho má máma radši a kdo má větší talent, tak proč se snažit? Noah se mezitím vkrádá na pozemek jeho vysněné umělecké školy, kde se učí malovat a dává průchod svým emocím pomocí papíru a tužky. Navíc potkává sympatického Briana, který se mu čím dál více líbí (ano, v tom slova smyslu).

O dva roky později je ovšem všechno jinak. Z Jude, která se nakonec dostala na uměleckou školu, se stala tichá dívka, která zavedla ,,boycott" - obléká se do volného oblečení, přičemž její vytvořené visí doma na ramínku. Noah se zase stal normální - chodí ven s kamarády, ale hodně se i opíjí. Navíc už dva roky nic nenamaloval, potom, co se na školu nedostal. A co víc - jejich máma umřela, takže není nikoho, kdo by jejich rozbité životy mohl poskládat dohromady

Jedna příležitost ovšem vzbudí tajemství skrytá hluboko ve dvojčatech. A tyto tajemství se chtějí dostat na povrch... 

This shocks me. She's never asked for a drawing before. ,,For the sun, stars, oceans, and all the trees, I'll consider it,'' I say, knowing she'll never agree. She knows how badly I want the sun and trees. We've been dividing up the world since we were five.
To mě šokuje. Nikdy předtím o mou kresbu nežádala. ,,Za slunce, hvězdy, oceány a všechny stromy to zvážím,'' řekl jsem a věděl, že nikdy nebude souhlasit. Ví, jak moc toužím po slunci a stromech. Už od pěti si rozdělujeme svět. 


Kniha I'll give you the sun má zprvu nádhernou obálku, která na mě v knihkupectví přímo zářila. Co se ale týče příběhu - nebyl až tak dobrý. Nemůžu říct, ze by se z ní stala kniha, kterou bych doporučovala a vychvalovala všem do nebes, to ne. Části byly bohužel moc zdlouhavé, ale zase musím přiznat, že Jandy Nelson dokáže krásně popsat pocity pomocí slov, v tom jsem se úplně vyžívala, protože miluji květnaté popisy. Jak jsem ale říkala, v knize je spoustu momentů, kdy jsem si říkala, kdy už přejdeme na novou kapitolu. Jude mi byla více nesympatická než tichý umělec Noah, to se musí nechat. Je pravda, že jejich vztah byl velmi komplikovaný, ale tento příběh samozřejmě přináší i jedno poučení - je důležité mít se komu svěřit. A komu jinému je lepší se svěřit než někomu z rodiny? Proto je potřeba si své milované členy chránit. A vyřešit cokoliv, ať je to jakkoliv težké. 


Hodnocení:
6/10



zdroj: www.weheartit.com


1 komentář:

  1. Klárko, naprosto super napsaná recenze! Tahle kniha mi leží v knihovně už nějaký ten pátek a doufám, že se k ní už brzo dostanu... Snad mě moc nezklame... :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za přečtení a okomentování! :)