pondělí 12. září 2016

Souboj knih - Eleanor and Park vs. All The Bright Places!


Zdravím, mí milí čtenáři!
Právě čtete druhý díl rubriky Souboj knih, kde porovnávám dvě (někdy zdánlivě) podobné knihy. Dnes jsou na pořadu dne slavné YA - Eleanor and Park a All The Bright Places!

Jak jsem se ke knihám dostala

Z této dvojice jsem nejdříve četla Eleanor and Park. Na zahraničních stránkách příběh všichni vychvalovali a já už předtím četla Fangirl, tak jsem se rozhodla, že si knihu koupím na prázdniny a přesvědčím se sama. Udělala jsem dobře.

Co se týče All The Bright Places, tak si dobře pamatuji, že knihu jsem v oddělení zahraničních knih v knihkupectví velmi dlouho přehlížela. Velmi dlouho. Nakonec mi ale došla trpělivost a já jsem si knihu nakonec koupila. Možná i díky té obálce.

Příběh

Eleanor a Park pojednává o zpočátku velmi odlišné dvojici Eleanor a Parkovi. Eleanor nikdy nezapadala se svou velikostí a bujnými rudými vlasy. Vždy byla sama. Navíc má velké potíže s nevlastním otcem, který ji a jej sourozence nechává bydlet v pokoji malinkém jako kabinet. Máma je tam sice s nimi, ale tolik se bojí jejich otce, že mu radši všechno odsouhlasí. Eleanor nastupuje jako nová žačka na školu, kam chodí Park. Park to doma také nemá jednoduché, protože si připadá, že je pro otce neuvěřitelným zklamáním. Když uvidí poprvé Eleanor ve školním autobuse, projde mu hlavou myšlenka jako asi každému: Ať si nesedne vedle mě. Opak byl ovšem pravdou a tak si naštvaný Park začne číst komiks. Jenže to neví, že Eleanor se bude taky dívat. Stejně tak, jako bude ráda poslouchat jeho písně. A mezi nimi vzníká nádherný, pomalu se rozvíjející vztah.



All The Bright Places je také o dvojici kluk a holka. Co se říká v anotaci, je přesné: Dívka se naučí žít od kluka, který touží zemřít. Violet a Finch se potkají na věži, když oba dva chtějí skočit. Každý má své problémy - Violet umřela sestra a Finch má rodiče, kteří jsou k němu lhostejní. Osud je tedy svede dohromady a vzájemně si pomáhají - hlavně díky tomu, že spolu dostali projekt, při němž musí cestovat po celé Indianě. A tak se tato nesourodá dvojice postupně sbližuje. Někdy ovšem ani přátelství nepomůže...



Postavy

Postavy jsou v podstatě stejné v obou dílech, samozřejmě - kluk a dívka. Každý z nich má ale naprosto jedinečnou povahu, takže zde nejde moc vybrat, která kniha je lepší díky postavám.



Konec

Tady se knihy ovšem liší. Zatímco All The Bright Places má vcelku uzavřený konec, s nímž tedy spokojená nejsem, ale asi to tak mělo být, tak Eleanor and Park má vcelku otevřený konec, který dokonce samotná autorka Rainbow Rowell v doslovu vysvětluje. Tedy, vysvětluje, proč konec napsala takovým způsobem.

Obálky

Ani zde nelze vybrat jednoznačného vítěze, protože jak Eleanor and Park, tak All The Bright Places má krásné obálky, které se mi strašně líbí a ráda si je prohlížím. Jediný bonus má All The Bright Places, jejíž papírky na obálce jsou na omak jako opravdové malé papírky.





Konečný verdikt

I přesto, že jsem napsala tento souboj, tak už jsem v podstatě od začátku měla jasno, jaká kniha to vyhraje. Eleanor a Park je čistě a jednoduše mému srdci bližší - má originální a nádherný milostný příběh, kde na to nejdou zhurta, ale pěkně si počkají, jak láska vykvete. Má napínavý příběh a řeší se zde různé problémy. Je to čistě a jednoduše skvělá kniha, kterou bych doporučila si přečíst každému, protože to určitě za to stojí. Vím, že jste o knize jistě slyšeli ze všech stran, ale v tomto případě mají reklamy pravdu - tato kniha opravdu stojí za přečtení. Tím nechci nějak pohanit All The Bright Places, ale po přečtení Eleanor and Park se jí kniha prostě nevyrovná. Připadalo mi to jako lehká napodobenina Eleanor and Park a ani postavy mi nepřirostly k srdci tolik.

A jaký máte na knihy názor vy?

zdroje: www.weheartit.com

4 komentáře:

  1. All the Bright Places asi nikdy nebudu schopen dočíst, z té knížky je mi špatně. Vím, že má autorka zkušenost s bipolární poruchou, nicméně já taky a to jak to podala prostě nemůžu skousnot, nelíbí se mi to a nevěřím jí to. Fakt jsem se nebyl schopen dostat dál, než za třicátou stranu a že jsem se snažil! :D Oproti tomu E&P je srdcovka. Konec absolutně miluju, koukal jsem s otevřenou pusou! Byl jsem si jistý, že jsou tam další stránky a ona na mě vykukovala jen tiráž. :D Měl bych se nejspíš brzy dostat k Fangirl a Carry on, protože Rainbow píše skvěle. :D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono to nakonec ani moc nevadí, ATBP se Eleanor a Park v žádném případě nevyrovná! :D TEN KONEC JE ÚPLNĚ...PÁNI! Fangirl si určitě přečti!

      Vymazat
  2. Mne sa All the bright places vôbec nepáčilo, trpela som celú dobu, čo som to čítala. Zato Eleanor & Park je úžasné, celkovo zbožňujem Rainbow <3

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za přečtení a okomentování! :)