čtvrtek 1. června 2017

Release


Autor: PATRICK NESS (ano, ten Patrick)

Nakladatelství: Walker Books

Rok vydání: 2017 (originál)

Zběsilá recenze plná vykřičníků a slov psaných capslockem za tři, dva, jedna...

Dobře, nejdřív začnu seriózně.

Znáte knihu Paní Dallowayová od Virginie Woolfové? Příběh Paní Dallowayové se odehrává pouze v jednom jediném dnu, který je popsán na pouhých 200 stranách. A přesně k této knize Patrick Ness přirovnává svou novou knihu s názvem Release. 


JE TO TADY! JE TO TADY! UŽ OD ZAČÁTKU KVĚTNA SE PRODÁVÁ NOVÁ KNIHA OD PATRICKA NESSE! 
A já si ji musela samozřejmě hned 1. května objednat. Book Depository ke mně bylo milosrdné a kniha mi přišla v rekordně krátkém čase. Co může ještě přidat ke štěstí, když vám dojde takto nádherná kniha od vašeho nejoblíbenějšího spisovatele?

Příběh, referovaný jako podobný stylem Paní Dallowayové, se opravdu odehrává v jednom jediném dni. Hlavní postavou je Adam Thorn, který toho za den zažije víc, než dost. Mnoho tajemství a překvapivých událostí vypluje na povrch a Adamovi se změní život o několik neidentifikovatelných desítek stupňů. Nelze je přesně určit. Každá událost na něj totiž zapůsobila jinak. 

Sám Adam skrývá před svým pobožným otcem a místním farářem jedno velké tajemství - je gay. Jak to ovšem může říct svým rodičům, kteří žijí ve jménu náboženství a něco takového jako homosexualita je v náboženkém ohledu tabu? Rodiče ovšem stejně vždy vyzdvihovali jeho bratra Martyho, který se vydá v otcových šlépějích. Tedy, alespoň to měl v plánu, dokud Adamovi neřekne, co udělal, čímž se v podstatě odstartuje ten nejzvláštnější a nejdramatičtější den Adamova života. Co všechno bude muset překousnout?
Aby toho nebylo málo, na druhé straně města se probouzí jedna neklidná duše mladé dívky, která byla zavražděna a touží po pomstě a následném ,,propuštění''... Proto název Release.

A teď už k osobnímu názoru. Jak jste jistě spatřili, knihy jsem se nemohla dočkat a odpočítávala jsem dny, kdy už si budu moct knihu objednat.
Možná... to byla ovšem chyba.
Po tom, co se mi jeho poslední kniha The Rest Of Us Just Live Here zase tolik nelíbila, jsem měla trošku upustit od očekávání.
Ale jak jistě víte, když se na něco těšíte, nejde potlačit radost a nadšené očekávání. Vždy vám v nitru bude hlásek napovídat, jak moc to bude skvělé. Bohužel, někdy je to na škodu.

A s těžkým srdcem musím oznámit, že se mi to přesně stalo u této knihy.

Patrick Ness je výtečný spisovatel, navíc je doopravdy charismatický a nesmírně talentovaný. Do knih vždy přidá tolik mouder, nad kterými se člověk musí zamýšlet. Tolik momentů, které zahřejí u srdíčka. Tolik momentů, kdy jste napjatí až k prasknutí. Tolik momentů, kdy jen tak tak zatlačíte slzu.

U této knihy se ovšem nic z tohoto nestalo. Nemůžu říct, že by se mi kniha líbila ještě méně, než The Rest Of Us Just Live Here, které stále zůstává knihou, která se mi od Patricka líbila nejméně. Jenže když si vzpomenu na nádherný pocit, které ve mně zanechalo A Monster Calls a na nedočkavé otáčení stránek při lehce akční More Than This a trilogii Chaos, Release jednoduše nemůžu zařadit mezi ně. Jistě má v sobě spoustu moudra, ale skrytého hluboko v knize, které člověk hned nepochopí. 

Souhlasím i s názory různých lidí na Goodreads - je to, jako kdyby se v knize nacházely dva příběhy. Příběh Adama Thorna byl moudrý a zajímavý, ovšem kvalit knih předešlých nedosahoval. Druhý příběh mě v knize ale naprosto rušil, jeho význam jsem nepochopila a dokázala bych si knihu představit bez něj. Patrick Ness ovšem tyto dva příběhy spojil. A možná i to byla ta největší chyba.

Nechápejte mě špatně, je dobře, že Patrick Ness zkouší vždy něco nového. Vždy je v jeho knihách ovšem něco ,,osobitého'', co nelze identifikovat, ale co mně se tak moc líbí. Tady jsem čekala celou knihu. Nic. 

Bohužel. A to jsem se tak těšila. 

U srdce je mi těžko, ale žiji s nadějí, že Patrick Ness mě už znovu nezklame. Přeci jen, stále mě čeká poslední díl trilogie Chaos.


Hodnocení:
6/10





6 komentářů:

  1. Ahoj, přišel ti můj mail? :D

    OdpovědětVymazat
  2. Výborná recenze :) Já právě čtu pvní knihu od Patricka Nesse, My ostatní tu prostě žijem a jsem rozpačitá. Ale jsem teprve na začátku, tak snad se to vyvine :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! :3 Právě My ostatní mě velmi zklamalo, takže neboj! Píše výborně, ale zkus spíše A Monster Calls nebo More than this. :)

      Vymazat
  3. Super recenze. Na to, že se ti kniha moc nelíbila je to pořád docela vysoké hodnocení. A je jasné, že očekáváme od svých oblíbených autorů nějakou pecku. Proč by to jinak byli naši oblíbenci, že? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc! :3 To je pravda, ale když já se tak moc těšila! :(

      Vymazat

Děkuji moc za přečtení a okomentování! :)