pátek 7. července 2017

Harry Potter and The Philosopher's Stone


Autor: J.K. Rowling

Nakladatelství: Bloomsbury

Rok vydání: 2017, 1997 (originál)

Příběh Harryho Pottera znají a milují téměř všichni čtenáři na světě. Kupují si hůlky, řadí se do kouzelnických kolejí, nadšeně shipují postavy, dokáží si o kouzlech povídat hodiny a čtení této sedmidílné (či osmídílné) série si často opakují a utěšují se, že dopis do Bradavic se jim jistě někde zpozdil. Tento rok navíc pro všechny Potterheady na světě byl svátkem - od prvního vydání Harryho Pottera a Kamene mudrců uplynulo již dvacet let, a tak byl důvod to pořádně oslavit. Pojďme se ovšem zaměřit na použité slovíčko v první větě. Téměř. 


Ano, téměř všichni ho četli. Je tu ovšem pár výjimek, a tak i přesto, že bych se dala označit za velkého knihomola, tuto novodobou klasiku jsem nečetla. Věřím, že pro valnou většinu z vás to jistě šok už není, jelikož jsem to mnohokrát zmiňovala (a také mi za to bylo mnohokrát náležitě vynadáno), ale pojďme nechat chvilku těm, kteří nyní zkolabovali a nemůžou se z toho vzpamatovat.
Dobře, myslím, že času bylo dost. Když jsem uviděla toto překrásné vydání, hlavou mi proběhla sekundová myšlenka - je už konečně čas, abych se pustila do Harryho Pottera? Oddám se tomuto
kouzelnému světu, který uchvacuje tolik lidí na celém světě, kteří s příběhem vyrůstali? Jdu opravdu do toho?
Šla jsem.
A proto se připravte na následující řádky, kde budu popisovat, co si o této nejznámější sérii myslím.

Myslím, že příběh už snad nemusím ani přibližovat. Harry Potter, který odmala vyrůstal v rodině své tety a strýce, spolu s otravným bratrancem Dudleym, je v kouzelnickém světě celebritou. Přežil totiž útok zlého a zákeřného Voldemorta (neboli Vy-víte-koho), což mu připomíná jizva ve tvaru blesku na čele. Jeho rodiče ovšem útok bohužel nepřežili, a tak Harry vyrůstá mezi Mudly, kteří mu nedávají ani špetku lásky, využívají ho jako dětského sluhu a o jeho rodičích či kouzelnické síle mu neřeknou ani slovo. Harry je proto více než překvapený, když mu začnou chodit dopisy. Jsou adresované přímo jemu a kamsi ho zvou. To ovšem Harry Potter nezjistí, dokud si ho nevyhledá samotný obří Hagrid, který mi konečně předá dopis, po mnoha pokusech strýčka Vernona dopisy zničit, kde se píše, že Harry Potter je přijat na školu v Bradavicích. Harry ovšem nemá ani tušení o tom, co jsou Bradavice, natožpak o tom, že je kouzelník, a k tomu takto slavný. 
O pár týdnů později už se ovšem ocitá v bradavickém expresu, který ho veze do školy, o níž neměl před chvílí ani tušení. A jeho dobrodružství spojené s poznáváním všeho kouzelného, s utvářením nových přátelství s Ronem a Hermionou, s Famfrpálem, ale také s poznáním Kamene mudrců, může začít...

Knize jsem zpočátku moc nadějí nedávala. Přece jen, první díl jsme kolektivně četli někdy ve druhé
třídě, a ani to mě nepřesvědčilo, abych si přečetla další knihy. Nicméně, musím podotknout, že jsem to byla já, kdo si koupil první tři díly Harryho Pottera, když nám ve třídách dávali letáček. Knihy u nás ovšem smutně ležely na policích a padal na ně prach, dokud se do nich nepustila Áďa. Ta si tuto sérii nesmírně zamilovala a od té doby mě nutila si příběh přečíst. Já jsem se k tomu ovšem nikdy nijak neměla - přece jen jsem viděla filmové zpracování prvního dílu, také druhého i třetího, i když jsem si jejich příběh téměř nepamatovala. O pár let později jsem dokonce viděla i obě dvě části posledního dílu, takže mě nemůžete brát špatně, že jsem se do série moc nehrnula, když jsem už věděla, jak to všechno skončí.

Jelikož už jsem si ovšem chtěla dokázat, že zvládnu přečíst alespoň první díl Harryho Pottera, před pár dny jsem otevřela to nádherné hufflepufské vydání (přitom stále nevím, na jakou kolej patřím, ale vybrala jsem si ho, protože má krásnou barvu, Áďa patří do Hufflepuffu a navíc - KAM SI MYSLÍTE, ŽE PATŘIL NEWTON ARTEMIS FIDO SCAMANDER aka Newt z Fantastických zvířat, kterými já jsem přímo posedlá). 
A stalo se to.
Po trošku pomalejším rozjezdu jsem se najednou do knihy ponořila, dychtivě jsem otáčela stránky a snažila se zapamatovat nádherné citáty, kterých je kniha plná. Tak například:

,,Harry - yer a wizard.'' (touto větou Hagrid Harrymu poprvé řekl, co vlastně Harry je a co mu teta a strýc celou dobu zatajovali)

Obdobná věta se opakovala ke konci knihy:

,,Harry - you're a great wizard, you know.'' ,,I'm not as good as you,'' said Harry, very embarrassed, as she let go of him. ,,Me!'' said Hermione. ,,Books! And cleverness! There are more important things - friendship and bravery and - oh Harry - be careful!'' 

Když se mě zeptáte, do jaké koleje patřím či která postava je má nejoblíbenější, vědět ještě nebudu. Jedno vím ale jistě - NUTNĚ POTŘEBUJI DALŠÍ DÍLY.

Ach ano, magický světě Harryho Pottera, dostal jsi mě!


Hodnocení:

10 zlatonek/10

Za recenzní výtisk moc děkuji Martinus.cz! Knihu si pomocí kouzelného zařízení zvaného počítač (který v Bradavicích jistě nemají, takže byste si museli pro další díl zaběhnout pouze do bradavické knihovny) můžete koupit zde.










1 komentář:

  1. Klárko, vítej v klubu potterheadů! ;-) Celá série je úžasná a věřím, že se ti bude líbit i ten zbytek, pokud jsi tak nadšená z prvního dílu. :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za přečtení a okomentování! :)