neděle 17. září 2017

Made You Up


Autor: Francesca Zappia

Nakladatelství: Greenwillow

Rok vydání: 2017, 2015 (originál)

Žánr: YA

Co kdybyste si nikdy nebyli jisti, zda-li to, co vidíte na vlastní oči, je skutečné? 


Americká autorka Francesca Zappia začala psát příběh Made You Up (Uvnitř mé hlavy) když jí bylo pouhých osm let. Kniha po vydání zaznamenala neskutečný úspěch a autorka už má nyní na kontě další bestseller s názvem Eliza And Her Monsters (v češtině zatím nevydáno).

Příběh se zabývá mladou Alex, která nastupuje do posledního ročníku na novou střední školu. Dívka s kečupově rudými vlasy a optimistickou, až lehce přidrzlou povahou. Mohlo by se zdát, že někdo takový bude ve škole oblíbený, ať už je nový, či ne. To ovšem není Alexin případ. Alex totiž trpí schizofrenií. Nikdy si proto není jistá, jestli to, co vidí, je pravda či jen přelud, co se vytváří v její hlavě. 
Alex s touto poruchou žije už od útlého věku, ale začíná být unavená z toho, že všude musí toto tajemství skrývat. A ještě víc z toho, že když se někdo náhodou její tajemství dozví, nenechá na ní niť
suchou. Alex si ovšem na nové škole konečně začíná připadat alespoň trochu chtěná. Trochu oblíbená mezi novou skupinou přátel. Navíc potkává Milese, kluka s pronikavě modrýma očima, o němž si byla jistá, že byl jen přelud, když ho v mládí potkala.
Její schizofrenie se ovšem čím dál zhoršuje. Jak dlouho ještě bude moci fungovat, než nebude schopná rozeznat rozdíl mezi realitou a sny?

I didn't have the luxury of taking reality for granted. And I wouldn't say I hated people who did, because that's just about everyone. I didn't hate them. They didn't live in my world. But that never stopped me from wishing I lived in theirs.
Neměla jsem luxus v tom, že jsem mohla brát realitu za samozřejmou. A nemůžu říct, že jsem nenáviděla lidi, kteří mohli, protože to by byl každý. Ne, že bych je nenáviděla. Nežili v mém světě. Ale nikdy mě to nezastavilo v tom, abych si přála žít v jejich. 

Když byl v České republice obrovský ,,boom'' kolem této knihy, nijak mě to nezasáhlo. Byla jsem přesvědčená, že se jedná o další teenage románek, který sice pobaví, člověk si u něj odpočine, ale ihned po přečtení začíná zapomínat detaily a po týdnu už si nepamatuje téměř nic.
Což v případě této knihy pravda je i není.
Poté, co autorka vydala další knihu, již zmiňovanou Eliza And Her Monsters, konečně jsem ji začala registrovat. Všichni říkali, jak je tato kniha úžasná a jak je potřeba si ji přečíst. Já jsem ji ovšem nemohla nikde sehnat. A tak, když mi padl zrak na paperbackové vydání Made You Up, spontánně jsem si knihu koupila, bez větších očekávání. Tedy, rozhodně menších, než mám od Elizy. 
Už na prvních stránkách poznáte, že tento příběh není míněný pro dospělé. Není rozhodně míněný pro ty, kteří nečtou (či dokonce odsuzují) YA literaturu, pro níž je typické středoškolské prostředí a milostné vztahy, k tomu nějací ti tajemní kluci a zlé holky. 
Pro mě ovšem četba této knihy byla opravdu jakýmsi odpočinkem. YA knihu už jsem vcelku dlouho nečetla, takže jsem byla ráda, že mi nějaká kniha nezpůsobila zlomené srdce, jaké mi naposledy způsobil můj drahý Malý život. K typickým detailům YA literatury se ovšem přidal prvek, který pro ni není až tolik typický, a to sice psychický problém, konkrétněji řečeno schizofrenie. I přesto, že to může nyní vyznít špatně, knihu to dělá zajímavější a napínavější. 
Autorka si s námi hraje hru a my sami se poté dostáváme do situací, kdy si nejsme jisti, zda-li to, co Alex vidí, je pravda či nikoliv. To mě na příběhu velmi bavilo.

Jinak ovšem knihu hodnotím jako lehký nadprůměr, žánru YA se to trochu vymykalo, ale přesto si myslím, že spoustu detailů do týdne zapomenu. Už teď jsem ale zvědavá, jak se mi bude líbit Eliza And Her Monsters.


Hodnocení:
6/10






1 komentář:

  1. Tuhle knihu už mám doma nějaký ten pátek a těším se až si ji přečtu :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za přečtení a okomentování! :)