sobota 25. listopadu 2017

Geniální přítelkyně


Autor: Elena Ferrante

Nakladatelství: Prostor

Rok vydání: 2016, 2011 (originál)

50. léta. Itálie. Neapol. A zamotané vztahy jedné čtvrti. Tento zdánlivě jednoduchý mix dal dohromady první díl Neapolské ságy. A také jednu z nejpopulárnějších sérií posledních dob.


Elena Ferrante je považována za jednu z nejzajímavějších a nejtalentovanějších spisovatelek současnosti. Jen kdyby čtenáři věděli, kdo se za tímto jménem skrývá. Doteď je to totiž záhadou - nejvhodnější kandidátkou je italská spisovatelka Anita Ratajová, ale stejně tak by tuto sérii mohl napsat i její manžel. Ať už se jedná o kohokoli, značně přispěl do literárního světa.

Hlavními protagonistkami Geniální přítelkyně jsou Elena a Lila. Tyto dvě dívky se potkaly v raném dětství. Netušily ovšem, jak moc je toto setkání ovlivní. 
Elena a Lila od té doby vyrůstají spolu a vzájemně se předhánějí. Co má jedna, chce i druhá, vzájemně se poměřují. Zatímco Eleně to ve škole vcelku jde, ale své postavení má vydřené, Lila je přirozeně inteligentní, ale svého potenciálu nevyužívá. Jejich přátelství přetrvává, i když se každá vydává jiným směrem. Elena se rozhodne studovat dál a Lila se zase vrhne do navrhování bot společně se svým bratrem. Už se tolik nevídají, ale vztah mezi nimi stále existuje. Stále přemýšlí nad tím, která z nich je lepší. Která z nich to dotáhla dál. 
Mezi Elenou a Lilou je přátelství, které se nedá popsat. Rozhodně není ani zdaleka typické. Není ani zcela prospěšné. Dalo by se říci, že je v podstatě ,,požírá zevnitř''. Vím, že toto označení může být extrémní, ale obě dvě dělají vše s jediným cílem, i když si ho nepřiznají - konečně být ta na výsluní. Ta první. 

Děti neznají význam včerejška, předvčerejška a ani zítřka, všechno je tady a teď.

Eleninýma očima sledujeme vztahy mezi lidmi v neapolské čtvrti, z níž dlouhá léta ani jedna nevystrčila ani nohu. Sledujeme jejich proměnu, jak fyzickou, tak psychickou. 
Geniální přítelkyni jsem si rozhodla přečíst na základě mnohých doporučení. Všichni byli z knihy
nadšení, a tak jsem se i já nakonec nechala strhnout a nalákat.
Udělala jsem dobře?
Rozhodně.
Geniální přítelkyně je neskutečně poutavě napsaný příběh. I když by se dalo říci, že v ději zas až tak moc zvratů není, Elena Ferrante vás dokáže přesvědčit, abyste si knihu četli v každé chvíli, kdy to bude možné. Kniha je to navíc neskutečně odpočinková. I přesto, že mi Itálie k srdci nepřirostla, když jsem ji navštívila, Neapol bych klidně ráda viděla. Vžila jsem se do vypravěčky Eleny a s napětím sledovala, co velmi zvláštní Lila provede, co se ve zdánlivě poklidné neapolské čtvrti přihodí. Jak se přátelství bude dále vyvíjet. 
Proto ano, doporučuji vám přečíst si celou Neapolskou ságu. Pokud budou další díly alespoň z půlky tak dobré, jako byl první díl, tak se mám na co těšit. Zdánlivě jednoduchý příběh je poutavý, čtivý... a já kouzlu této série naprosto propadla. 


Hodnocení:
9,5/10

Za knihu moc děkuji internetovému knihkupectví Martinus.cz! Knihu si můžete koupit zde.





1 komentář:

  1. Celá tahle oblíbená série se mi tak nějak vyhýbá... ALe nejsem si jistá, jestli dělám dobře, asi bych ji měla zkusit! :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za přečtení a okomentování! :)