čtvrtek 16. listopadu 2017

Zaprodanec


Autor: Paul Beatty

Nakladatelství: Odeon

Rok vydání: 2017, 2015 (originál)

Co kdyby se vaše město ze dne na den vymazalo z mapy? Měli byste pocit, že jste méněcenní? Byli byste naštvaní, že jste pouze jakousi součástí většího města? 


Zaprodanec od Paula Beattyho zaznamenal minulý rok veliký úspěch. Byl totiž vyznamenán prestižní  Man Booker Prize (a ano, na tuto cenu byl nominován i Malý život, jak už jste ode mě jistě mnohokrát slyšeli). Pozitivními a oslavnými recenzemi se nešetřilo a já nedělala nic jiného, než že jsem každý den chodila do knihkupectví a váhala, zdali se do knihy pustit, či nikoliv. Dobře, možná trošku přeháním, ale přemýšlela jsem o ní velmi dlouho. Bála jsem se totiž černošského slangu v angličtině. Bála jsem se tak dlouho, až kniha vyšla v češtině. A já už neváhala ani minutu.

Zaprodanec je příběh odehrávájící se v Americe 60. let 20. století. Hlavní hrdina žije odmala ve městě jménem Dickens. Dickens je nesmírně malé město, kterým lidé v podstatě jen projíždějí, když jedou do Los Angeles. Hrdina (pokud si dobře pamatuji, v knize není zmíněno jeho jméno) vyrůstá se zvláštním otcem, který na něm zkouší různé psychologické pokusy. Jeho výchova je tedy nadmíru zvláštní. 
Dickens ovšem jednoho dne přestane existovat. Tedy, ve fyzické podobě stále je, ale na mapách není. A to se hrdinovi nelíbí. A tak se rozhodne vyřešit tento problém po svém, kvůli čemuž se na prvních stránkách knihy objevuje před Nejvyšším soudem USA. Proč?
Za pokus o obnovení otroctví a zavedení rasové segregace v místní škole.
Dostane nakonec Dickens zase zpátky na mapu?

Zaprodanec je nesmírně zvláštní kniha. 
Tak zaprvé - připravte se na sprostá slova na téměř každé stránce. A když už ne sprostá slova, tak slovíčka z černošského slangu. 
Zadruhé - příběh je napsaný zvláštním způsobem. I když jsem dočetla poslední slovo poslední věty, tak jsem netušila, co si o knize myslet. Líbila se mi? Nelíbila?
Musím se asi přiklonit spíše k druhé možnosti. Dost tomuto rozhodnutí napomohl fakt, že jsem o knihu tak dlouho stála. Už zase za vše může přehnané očekávání!

Chápu, proč kniha vyhrála Man Booker Prize - i přesto, že se odehrává v minulém století, řeší problém, který je v podstatě stále akutální, a to otázku ras. 
Mě bohužel neoslovila. 


Hodnocení:
6/10

Za knihu moc děkuji Euromedii! Knihu si můžete koupit zde.









0 komentářů, za které jsem ráda!:

Okomentovat

Děkuji moc za přečtení a okomentování! :)